Ruben, Lieke en Levi op reis!

Black Friday

Hey Allen,

Wellicht zijn jullie bekend met het feit dat ik doorgaans, in tegenstelling tot Lieke, 's ochtends vaak mijn bed niet ben uit te branden. Het meest tekenende voorbeeld hiervan is toch wel een eerdere USA vakantie waarbij Lieke, Tim en Renske om 05:00 uur hun bed uitkwamen voor een, naar horen zeggen, prachtige zonsopkomst in Bryce Canyon, waarbij ik meer waarde hechte aan uitslapen.......

Cool

Echter, een fijn Thanksgiving diner gisteren, vroeg het bedje in en toch ondertussen al enige ervaring met weinig slaap(Nee, niet Levi...... Lieke's restless leg syndrom) dedenmij besluiten om voor jullie vast te leggen wat Black Friday nu is.

Black Friday is de dag (nacht?) na Thanksgiving, een feestdag waar gevierd wordt datde eerste pelgrims uit Engeland, op sterven na dood van de honger enin een onbekend land, gered werden door deindianen die hun trakteerden op Original grandma's oven roastedTurkey met cranberry saus, Bourbon glazed ham, mashed potatoes en in ons geval ook nog mahi mahi filet, thandoori chicken en cheesecake. De pelgrims toonden zich van hun beste kant en extegreerden volledig in de daaropvolgende eeuwen tot het huidige volk van de USA.

Het feestmaal is 's middags, de indianen vieren het volgens mij niet meer

Surprised
. Black Friday start 04:00 uur de dag erop.

Officieel is Black Friday de start van the 'Holiday Season', van de Coca Cola reclame zeg maar. Wie het heeft verzonnen moet goed gek geweest zijn maar ondertussen doet het hele land er aan mee. Om 04:00 uur gaan alle winkels open enworden er gigantische kortingen gegeven op zo een beetje alles. Laptops, Kleding, Schoenen, TV's, Juwelen...... alles. Waarom het Black Friday heet, op zo een heugelijke dag? Geen idee, dat weten ze hier ook niet.Ik vermoed dat het te maken heeft met de zwarte cijfers (traditioneel maakt of breekt Black Friday de jaaromzet van de grotere ketens), dat het zwart ziet van de mensen of de hoeveelheid gekleurd winkelpersoneel dat je op je wenken helpt. Wellicht alledrie.

Hoe dan ook, ik besloot dus vroeg te slapen en op tijd mijn bed uit te komen. Wekker op 03:30. De wekker ging op tijd, ik zette hem om 03:32 uit op advies van Lieke, viel om 03:33 in een lichte slaap, werd om 03:46 wakker gemaakt door Lieke dat ik moest gaan shoppen en vertrok zachtjes om 03:54 richting auto. Lieke sliep weer.

Bij deze hebben jullie al door dat er een groot gebrek aan foto's bij dit verhaal is (geen pelgrims, geen turkey, geen lieke om 03:46). Ik heb ook niet veel beeldmateriaal kunnen schieten behalve het initiele bewijs:

De klok van de auto dus.

Waarom dit gebrek aan beeld (naast de censuratie van de 03:46 foto)? Ach ja, de moslimlook? Ik had me niet geschoren..... hoe dan ook na het schieten van deze foto:

Werd ik door een van de talloze bewakers aangesproken dat foto's maken verboden was (?) Gek land.

Op de foto ziet het er nog leeg uit maar geloof mij, ik was niet de enige idioot vanochtend....wel een van de eerste idiotenmaar je weet: 'Who's the bigger fool -- the fool, or the fool who follows him?'

Ik liep dus met een groep oudere dames en tieners de Mall in op weg naar Macy's. Naast mijn nieuwsgierigheid was het ook pure noodzaak: Ik had nog geen casual Loveboat kleding voor de cruise, en na de deceptieaangaande de genoemde kledingtijdens onze vorige dag shoppen (in eerste instantie voor mij, maar al snel voor Levi) was vandaag de laatste kans op succes richting captain's table.

Om 05:00 uur had ik wat broeken bij elkaar en besloot ik mijn extreme behoefte aan caffeine te bevredigen door bij STARBUCKS COFFEE (tm)een half uur in de rij te gaan staan. Ondertussen was Black Friday dan losgebarsten. Schijnbaar gaan de meeste winkels om 06:00 uur open maar bij veel winkels stonden al rijen van 100 man (in Florida, dus: legale mexicanen, illegale mexicanen, geintegreerde mexicanen, poldermodel mexicanen en nog wat originele inwoners) te wachten om een uur later naar binnen te mogen gaan.

Wat een gekte! Winkels werden in een uurtje leeggeplukt, winkelbediendenraakten overspannen, Verizon had nog steeds geen Iphoney of Ipad versleten en ik was al twee keer bij de ATM geweest.

Qua kleding ben ik geslaagd (Levi's spijkerbroeken voor 33 dollar per stuk!, Sneakers van Lacoste voor 60 dollar en nog veel meer tegen een fractie van de prijs in NL), de ervaring was tof, datde bevolking leidt aan rusteloze gekte is wederom bewezen. De mensen hier weten gewoon van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen, .... 04:00 de mall in bij het gejengel van jingle bells....... massaal. Daarnaast is tot nu toe ook weer bewezen wat een vriendelijke en behulpzame mensen hier wonen. Iedereen is aardig, respectvol, geeft je voorrang als je met een kind wilt oversteken op een parking lot (ook al is er geen zebrapad) neemt de tijd om je oprecht met interesse en liefdete bedienen in een restaurant en ze vinden Levi helemaal geweldig.

'S middags nog even proberen te slapen, maar dat gaat toch niet bij dit mooie weer en een spetterende Levi. Nog even lekker geluncht bij een tapasrestaurantje en nu begint het hier avond te worden.

Morgen op naar de volgende etappe: de Cruise. We hebben er zin in en snappen nu al niet hoe alle bagage inclusief de hier extra aangeschafde koffer in de hut moeten passen!

Wink

Yes, we zijn al aardig bezig 'Living the American dream' !

Reacties

Reacties

Rekha

Wat een geweldig verhaal weer! Jullie hebben zo te lezen echt een super-dooper tijd met z'n drietjes!

Als echte Amerikanist wil ik uiteraard even reageren op Black Friday: deze term is ontstaan in 1965 in Philadelphia toen het letterlijk zwart van de,mensen en de auto's zag in het verkeer. Deze dag luidt inderdaad het begin van de kersttijd in (is eens wat anders een adventkalender bijhouden ;_) en de meeste winkeliers maken zoveel omzet op zo'n dag dat ze weer in de zwarte cijfers komen.

Geniet nog met volle teugen, wij gaan hier zo de sneeuw in... xx

Kim

Hahaha, je kunt altijd nog columnist worden als je de cijfers ooit moe wordt:)

Tim A'dam

Hahaha prachtig verhaal. Heel goed jongens, lekker die economie uit het slaap trekken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!